In order to view this object you need Flash Player 9+ support!

Get Adobe Flash player

Powered by RS Web Solutions


Zakładka poświęcona
poszukiwaniom, lokalizacji
i badaniom sierpeckiego zamku!



Partnerstwo i współpraca




Budowa linii kolejowej Sierpc–Toruń w Allegro.pl.
wtorek, 27 września 2011 08:55

Warto od czasu do czasu w wolnej chwili odwiedzić portal aukcyjny Allegro pl. Oprócz stałych, dostępnych na stronie pozycji książkowych związanych z Sierpcem oraz pojawiających się czasami starych map regionu możemy także znaleźć tam ciekawostki prasowe. We wrześniu br. pojawiły się w dziale "Antykwariat" dwa artykuły z prasy międzywojennej dotyczące Sierpca a dokładnie budowy linii kolejowej Sierpc-Toruń.

Pierwszy z nich pt. „Niedole mazowieckiego partykularza. Sierpc i Rypin marzą o...kolei” pojawił się w „Tygodniku Illustrowanym” z 2 czerwca 1935 r. Oprócz wzmianki o oczekiwaniu mieszkańców na powstanie planowanej trasy, która ma połączyć „(...) Sierpc z Europą, podniesie jego dobrobyt, a przede wszystkim da pracę bezrobotnym”, autor opisuje sam wygląd miasta: „Ciche, niepozorne miasteczko, którego całe życie koncentruje się na rynku w dnie targowe. Kilkanaście kramów z lichemi perkalikami, buciorami, kiełbasą i sadłem. Obok za groszaki dostać można garść pestek, lub ziół wszelakich na wszelkie choroby pomocnych (…) Prastary Sierpc jest jednem z najtańszych miast w Polsce, jeśli chodzi o artykuły spożywcze. Dość bogata okolica, odcięta od kolei, nie ma możności zbytu swej produkcji. Żywiec trzeba dostarczać samochodami do najbliższej stacji, co podraża znacznie koszty produkcji. Kolej usunie te niedogodności, pozwalając na wywóz zwłaszcza trzody chlewnej i równocześnie podnosząc ceny”1.

W następnym akapicie jest wzmianka o życiu społeczno - kulturalnym w mieście: „(...)rozwija się dobrze. L.O.P.P. „Strzelec”2, Liga M. i K. oraz szereg innych, w liczbie przeszło pół setki. L.O.P.P. Zamierza budować propagandowy schron przeciwgazowy inne instytucje też mają swoje aspiracje, lecz na razie kryją je zazdrośnie”3. W tekście znajduje się także krótka wzmianka o autorze oraz reakcji ludzi na samochód, którym dziennikarz podróżował po okolicy zbierając informacje. Pisze on, że: „Tuż za Sierpcem mała przygoda. Auto, wjechawszy w niewinną na pozór kałużę, grzęźnie po osie wszystkiemi czterema kołami. Gramolimy się ze środka i zaczynamy wypychać wehikuł, który nie ma zamiaru ruszyć. Momentalnie zbiera się tłum gapiów, dla których przygoda nasza jest nie lada urozmaiceniem monotonnej nudy upalnego dnia. Szofer wściekły i czerwony z daremnego wysiłku, rzuca w stronę kilku rosłych parobczaków: << - Pomoglibyście lepiej, zamiast się gapić!...>>”4.

Ukończenie budowy wspomnianej linii kolejowej opisuje drugi artykuł z „Jlustracji Polskiej” wydanej 31 stycznia 1937 r. pt. „Otwarcie nowej linii kolejowej Toruń-Sierpc”5. Tekst wzbogacony jest zdjęciami świeżo wybudowanych stacji kolejowej w Koziołku i Skępem, a także nowoczesnego i zarazem sensacyjnego wynalazku ówczesnych polskich inżynierów, czyli pociągu-dźwigu do mechanicznego układania torów, po raz pierwszy zastosowanego w użyciu. W artykule możemy zobaczyć także zdjęcie z otwarcia linii, które miało miejsce 23 stycznia 1937 r. oraz jej poświęcenie przez biskupa chełmińskiego ks. dr Stanisława Wojciecha Okoniewskiego. Autor mówi: „Dnia 23 stycznia rb. Odbyło się uroczyste otwarcie nowej linii kolejowej Toruń – Sierpc. Nową tę kolej, długości 78,8 km, zbudowano rekordowo szybko, bo w 18 miesięcy, a to dzięki zastosowaniu doskonałego wynalazku polskiego, którym jest pociąg-dźwig”6. Istotną dla nas wzmianką jest porównanie kosztów budowy drogi i linii kolejowej: „ Przy budowie pracowało 1 600 ludzi dziennie, ogólny koszt wyniósł 11 500 000 zł, czyli 1 km z budynkami około 145 tys. zł. To bardzo tanio, gdy się zważy, że np. kilometr szosy z kostki granitowej kosztuje 180 000 zł”7.

Michał Weber

27 IX 2011

 

Na koniec chcielibyśmy zaapelować do wszystkich, którzy posiadają stare dokumenty, fotografie itp., związane z dziejami Sierpca, o udostępnianie ich Pracowni Dokumentacji. Materiały kopiujemy i oryginały oddajemy - zaś wszystkie informacje o historii naszego miasta są opracowywane i katalogowane.

Zapraszamy do siedziby Pracowni w budynku Biblioteki Miejskiej, ostatnie piętro. Podkreślamy, że w budynku, ponieważ Pracownia i Biblioteka to dwie różne instytucje, zaś historią Sierpca, zgodnie z założeniem głównym statutu, zajmuje się właśnie Pracownia.


 

1Niedole mazowieckiego partykularza. Sierpc i Rypin marzą o...kolei, „Tygodnik Illustrowany” z dn. 02.06.1935, s. 4.

2LOPP – Liga Obrony Powietrznej i Przeciwgazowej; to polska organizacja paramilitarna powstała w 1928 r., która miała na celu promowanie lotnictwa sportowego, komunikacyjnego i wojskowego. Istniała do 1939 r.

3Niedole mazowieckiego partykularza..., dz. cyt., s. 4.

4Tamże.

5Otwarcie nowej linii kolejowej Toruń – Sierpc, „Jlustracja Polska”, z dn. 31.01.1937, nr 5, s. 8.

6Tamże.

7Tamże.