Przejd藕 do tre艣ci
Strona g艂贸wna » 馃搯Kartka z kalendarza. 100 lat temu, 5 czerwca 1924 r. otwarto do u偶ytku normalnotorow膮 lini臋 kolejow膮 Nasielsk-Sierpc馃殏

馃搯Kartka z kalendarza. 100 lat temu, 5 czerwca 1924 r. otwarto do u偶ytku normalnotorow膮 lini臋 kolejow膮 Nasielsk-Sierpc馃殏

Wcze艣niej ruch w kierunku Warszawy odbywa艂 si臋 po prowizorycznej linii w膮skotorowej, zbudowanej w czasie I wojny 艣wiatowej przez wojsko niemieckie. W latach 1922-1923 budowa wierzchnia normalnej szeroko艣ci torowiska prowadzona by艂a w taki spos贸b, 偶e szyny przybite by艂y w odleg艂o艣ci 600 mm od drugiej szyny aby zapewni膰 ruch w膮skotorowy, kt贸ry prowadzony by艂 na linii do Nasielska nieprzerwanie! 20 maja 1924 r. zamkni臋to ruch w膮skotorowy na linii i przyst膮piono do prze艂o偶enia szyn na w艂a艣ciwe miejsce. W dniach 1-2 czerwca na lini臋 wjecha艂y poci膮gi pr贸bne sprawdzaj膮ce obci膮偶enia m.in. most贸w.
 
Uroczyste otwarcie linii przypad艂o na czwartek 5 czerwca 1924 r. Poci膮giem specjalnym z Warszawy do Nasielska przybyli rankiem m.in.: minister kolei 偶elaznych Kazimierz Tyszka, prezes dyrekcji budowy in偶ynier Jan Berkiewicz, dyrektor departamentu ministerstwa kolei J贸zef Mrozowski, pu艂kownik Tadeusz Kurcyusz, wy偶si urz臋dnicy ministerstwa kolei 偶elaznych oraz przedstawiciele prasy . Na torze kolejowym w Nasielsku ustawiono kapliczk臋 w kt贸rej odprawiono msz臋. Kazanie wyg艂asza艂 ksi膮dz dziekan W艂adys艂aw Bujdo zaznaczaj膮c 鈥瀓ak wielk膮 donios艂o艣膰 dla ca艂ej po艂aci 偶yznego kraju posiada otwarcie tej nowej linii kolejowej鈥 . Nast臋pnie w kr贸tkim, zwi臋z艂ym przem贸wieniu minister Kazimierz Tyszka przeci膮艂 wst臋g臋 na peronie, po czym poci膮g ruszy艂 do Sierpca zatrzymuj膮c si臋 na poszczeg贸lnych stacjach, gdzie by艂 witany owacyjnie 鈥瀋hlebem, sol膮, kwiatami i muzyk膮鈥 .
Po godzinie 13.00 w Sierpcu odby艂a si臋 uroczysto艣膰 po艣wi臋cenia stacji kolejowej, w tym budynku dworca, kt贸r膮 dokona艂 贸wczesny proboszcz sierpecki ks. kanonik Wincenty Chabowski. Kamie艅 w臋gielny pod budow臋 sierpeckiego dworca po艂o偶ono 26 lipca 1923 r. W poczekalni dworca odby艂 si臋 wystawny raut dla oko艂o 120 go艣ci, kt贸rego gospodarzem by艂 starosta sierpecki Zygmunt Czaplicki. W trakcie obiadu jak donosi艂a prasa 鈥瀙i臋kn膮 mow臋 wyg艂osi艂 miejscowy rejent i dzia艂acz spo艂eczny Pan Wac艂aw Gurbski鈥 . O godz. 18.00 go艣cie, 偶egnani przez mieszka艅c贸w miasta oraz okolicznych wsi odjechali do stolicy.
W ci膮gu kilku miesi臋cy od otwarcia eksploatacj膮 linii zarz膮dza艂a jeszcze dyrekcja budowy kolei pa艅stwowych, gdy偶 wyka艅czano jeszcze niekt贸re budynki (w tym sierpecki dworzec) oraz doprowadzano do porz膮dku i u偶yteczno艣ci wszystkie urz膮dzenia kolejowe odpowiedzialne za bezpieczny ruch poci膮g贸w m.in.: wie偶臋 ci艣nie艅, przepompowni臋 wody z rzeki Skrwy wraz z ruroci膮giem. Pocz膮tkowo uruchomiono dwie pary poci膮g贸w towarowo-osobowych: jeden relacji Warszawa 鈥 P艂o艅sk, drugi Warszawa 鈥 P艂o艅sk 鈥 Sierpc . W lipcu 1924 r. dyrekcja w Warszawie wskutek uko艅czenia technicznych zabezpiecze艅 linii zadecydowa艂a o mo偶liwo艣ci zwi臋kszenia pr臋dko艣ci jazdy . Pod koniec roku lini臋 oddano ju偶 pod zarz膮d dyrekcji eksploatacyjnej . Oficjalnie ruch na odcinku otwarto z pocz膮tkiem 1925 r. Opr贸cz stacji Sierpc na nowo wybudowanej linii znalaz艂y si臋 nast臋puj膮ce przystanki: Zawidz, Raci膮偶, Baboszewo, P艂o艅sk, wie艣 Wkra oraz Nasielsk. Stacja 鈥濶asielsk鈥 zlokalizowana zosta艂a w艂a艣ciwie na 88 kilometrze linii w granicach gminy Nasielsk, a dok艂adnie we wsi Nowe Pie艣cirogi .