Przejdź do treści
Strona główna » 📆Kartka z kalendarza. 100 lat temu, 5 czerwca 1924 r. otwarto do użytku normalnotorową linię kolejową Nasielsk-Sierpc🚂

📆Kartka z kalendarza. 100 lat temu, 5 czerwca 1924 r. otwarto do użytku normalnotorową linię kolejową Nasielsk-Sierpc🚂

Wcześniej ruch w kierunku Warszawy odbywał się po prowizorycznej linii wąskotorowej, zbudowanej w czasie I wojny światowej przez wojsko niemieckie. W latach 1922-1923 budowa wierzchnia normalnej szerokości torowiska prowadzona była w taki sposób, że szyny przybite były w odległości 600 mm od drugiej szyny aby zapewnić ruch wąskotorowy, który prowadzony był na linii do Nasielska nieprzerwanie! 20 maja 1924 r. zamknięto ruch wąskotorowy na linii i przystąpiono do przełożenia szyn na właściwe miejsce. W dniach 1-2 czerwca na linię wjechały pociągi próbne sprawdzające obciążenia m.in. mostów.
 
Uroczyste otwarcie linii przypadło na czwartek 5 czerwca 1924 r. Pociągiem specjalnym z Warszawy do Nasielska przybyli rankiem m.in.: minister kolei żelaznych Kazimierz Tyszka, prezes dyrekcji budowy inżynier Jan Berkiewicz, dyrektor departamentu ministerstwa kolei Józef Mrozowski, pułkownik Tadeusz Kurcyusz, wyżsi urzędnicy ministerstwa kolei żelaznych oraz przedstawiciele prasy . Na torze kolejowym w Nasielsku ustawiono kapliczkę w której odprawiono mszę. Kazanie wygłaszał ksiądz dziekan Władysław Bujdo zaznaczając „jak wielką doniosłość dla całej połaci żyznego kraju posiada otwarcie tej nowej linii kolejowej” . Następnie w krótkim, zwięzłym przemówieniu minister Kazimierz Tyszka przeciął wstęgę na peronie, po czym pociąg ruszył do Sierpca zatrzymując się na poszczególnych stacjach, gdzie był witany owacyjnie „chlebem, solą, kwiatami i muzyką” .
Po godzinie 13.00 w Sierpcu odbyła się uroczystość poświęcenia stacji kolejowej, w tym budynku dworca, którą dokonał ówczesny proboszcz sierpecki ks. kanonik Wincenty Chabowski. Kamień węgielny pod budowę sierpeckiego dworca położono 26 lipca 1923 r. W poczekalni dworca odbył się wystawny raut dla około 120 gości, którego gospodarzem był starosta sierpecki Zygmunt Czaplicki. W trakcie obiadu jak donosiła prasa „piękną mowę wygłosił miejscowy rejent i działacz społeczny Pan Wacław Gurbski” . O godz. 18.00 goście, żegnani przez mieszkańców miasta oraz okolicznych wsi odjechali do stolicy.
W ciągu kilku miesięcy od otwarcia eksploatacją linii zarządzała jeszcze dyrekcja budowy kolei państwowych, gdyż wykańczano jeszcze niektóre budynki (w tym sierpecki dworzec) oraz doprowadzano do porządku i użyteczności wszystkie urządzenia kolejowe odpowiedzialne za bezpieczny ruch pociągów m.in.: wieżę ciśnień, przepompownię wody z rzeki Skrwy wraz z rurociągiem. Początkowo uruchomiono dwie pary pociągów towarowo-osobowych: jeden relacji Warszawa – Płońsk, drugi Warszawa – Płońsk – Sierpc . W lipcu 1924 r. dyrekcja w Warszawie wskutek ukończenia technicznych zabezpieczeń linii zadecydowała o możliwości zwiększenia prędkości jazdy . Pod koniec roku linię oddano już pod zarząd dyrekcji eksploatacyjnej . Oficjalnie ruch na odcinku otwarto z początkiem 1925 r. Oprócz stacji Sierpc na nowo wybudowanej linii znalazły się następujące przystanki: Zawidz, Raciąż, Baboszewo, Płońsk, wieś Wkra oraz Nasielsk. Stacja „Nasielsk” zlokalizowana została właściwie na 88 kilometrze linii w granicach gminy Nasielsk, a dokładnie we wsi Nowe Pieścirogi .